31 juli 2022 Glasgow

31 juli 2022 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Het moge duidelijk zijn dat ik niet in de royal suite geparkeerd ben. Wel naast de lift en bij de keuken. Dus toen het ontbijtbuffet geopend werd.....

Lekker op tijd wakker dus. Ik ga me douchen in mijn tiny bathroom. Douche is overigens perfect. Bij het tandenpoetsen bedenk ik me dat net als in Edinburgh de wasbak enorm laag hangt. Zo'n beetje op pishoogte. Niet dat dit voor mij handig is, maar als ik al bedenk dat een wasbak laag hangt.... Geen idee waarom en verder eigenlijk ook complete noninformatie.

Om nog een idee te geven van de grootte van de kamer:

IMG_20220731_203917

IMG_20220731_203925

IMG_20220731_203902

Overigens wel de enige kamer met een eigen bewegwijzering :

IMG_20220731_203632

Het eerste wat vandaag op de planning staat is het Glasgow Science Center.

IMG_20220731_103021

Als ik ergens Planetarium zie staan moet ik er heen. Was een superleuke en interessante film in een theater a la omniversum. Ze lieten onder andere infrarood foto's zien die recent gemaakt zijn door de James Webb telescoop. Zo gaaf om te zien welke lichten aan de hemel daadwerkelijk sterren zijn en welke andere lichten galaxies van veel verder weg zijn. Sterren zien er ook echt uit zoals je je sterren voorstelt.

Webb_s_first_deep_field kopie

Ook interessant info over het zwarte gat in ons Melkwegstelsel waar pas recent foto's van zijn.

Verder was het een museum a la Nemo in Amsterdam. Heel interactief. Je kunt veel dingen uitproberen. Veel over menselijk lichaam en over energie. Leuk on paar dingen beetje uit te proberen. Je kon ook kijken op basis van je achternaam waar je origine ligt. Nou... Nergens. De Water kende hij niet. Ook een test om te kijken wat voor soort persoon je aantrekkelijk vindt. Het overgrote deel van de mensen (zowel mannem als vrouwen) vinden mensen met meer vrouwelijke kenmerken aantrekkelijker. Ik behoorde tot het wat kleinere deel wat meer voor de mannelijke kenmerken ging. Hahaha, overigens voor reproductie kiezen vrouwen dan vaak toch weer voor mannen met meer mannelijke kenmerken.

Vanuit mijn opleiding heb ik ook geleerd hoe groot het sensorische gedeelte in de hersenen is. Er stond hier een mooi beeld over hoe groot ieder onderdeel van het sensorisch systeem is. Even gedeeld met mijn medestudenten.

IMG_20220731_120949

Na het science museum richting Glasgow green gelopen. Groot park waar ook people's Palace is. Mooi gebouw met daarin een klein museum over het leven in Glasgow in vroeger jaren. Was leuk om even doorheen te lopen.

IMG_20220731_145711

IMG_20220731_162003

IMG_20220731_152128

IMG_20220731_152122

Daarna richting het centrum van Glasgow. Merchant city waar ook een festival aan de gang is. Even binnen geweest bij merchant Square. Door naar George Square en even over Buchanan street gelopen. Veel mooi gebouwen en het is ook gewoon echt een stad zoals een stad hoort te zijn. Levendig en met een eigen identiteit. Wat dat aan gaat vind ik Glasgow leuker dan Edinburgh. Minder toeristisch. Meer echt een stad.

IMG_20220731_170756

IMG_20220731_174727

IMG_20220731_172800

IMG_20220731_171952

IMG_20220731_174323

Vanuit de stad weer richting hotel gelopen. Ik had gisteren een leuk restaurantje in de buurt gezien waar het lekker rook en druk was. Daar een hapje gegeten met een Joker erbij. Aan de overkant bij de supermarkt nog een BVIBgehaald en weer lekker in de rekaxstand gegaan. Hang nog een beetje in tweestrijd wat ik morgen ga doen. Ik moet uiteindelijk rond 16.45 op het vliegveld zijn, dus moet op tijd de bus naar het vliegveld nemen. En de twee dingen die ik wil doen liggen natuurlijk weer mijlenver uit elkaar. Misschien dat de bus nemen nog een optie is. Maar dat zie ik morgen wel weer

1. Winnifred:
    31 juli 2022
    Wel een leuk Schots ruitje.
  2. Pa:
    1 augustus 2022
    Nou je hebt je volgens mij goed vermaakt, vandaag de laatste dag geniet er nog maar even van. Goede vlucht terug en denk er aan ze vertrekken niet om de tien minuten ;-))
  3. Corry:
    1 augustus 2022
    Leuk om te zien en lezen geniet ervan