De basiliek in Porec

5 augustus 2015 - Medulin, Kroatië

Ik kom er net achter dat het verhaal van gisteren en eergisteren nog niet gepubliceerd was, dus dat heb ik net gedaan. Dus dat worden 2 blogjes op 1 dag.

We hadden aanvankelijk het idee om de rest van de vakantie maar een beetje rond het zwembad te hangen. Het is hier behoorlijk warm en dus gutst bij alles wat je doet het zweet al over je rug. Maar nadat we vanochtend na het ontbijt op onze geaircode kamer meer dan 100 blz hadden gelezen, een netflixje hadden gekeken en alles op Facebook hadden doorgenomen hadden we nog steeds geen zin om naar het zwembad te gaan en begon de verveling ook toe te slaan. Dus ff Google raadplegen maar. Wat is hier allemaal nog te doen. Uiteindelijk kwam daar de Basiliek in Porec uit. Staat op werelderfgoed lijst van Unesco en er werd ook nog bij vermeld dat het een leuk plaatsje was. Was 65 km van waar we zitten dus prima te doen. Lang leve de airco in de auto.

In Porec aangekomen hebben we de aut aan de rand van het centrum geparkeerd en zijn we het stadje in gelopen. Inderdaad een heel leuk en gemoedelijk plaatsje. Wel toeristisch maar niet over de top. Allemaal gezellige kleine straatjes met een soort van kinderkopjesachtige klinkers maar dan groter. Veel leuke winkeltjes en restaurantjes en terrasjes. Ze proberen je wel overal over te halen om binnen te komen. Op één terras waren ze zo fan van oranje dat je ook frikandellen kon krijgen. Maar ja... Daar kwamen we niet voor. We hebben een tijdje door de straatjes gezworven op zoek naar de Basiliek. Je verwacht ergens een flinke kerk te zien, maar nee, we kwamen hem uiteindelijk per ongeluk tegen tegen toen ik een steegje in keek en dacht. Hé die ingang herken ik van de foto op internet. De basiliek was duidelijk een opknappertje maar was dan ook echt al heel oud. Een deel van de mozaïkvloeren was nog goed te zien en verder was het gedeelte waar het altaar staat echt bijzonder mooi. Voor de rest was het eigenlijk redelijk kaal. We zijn ook nog even in de klokkentoren geweest, waar je mooi uitzicht had over de stad. Na het bezoeken van de Basiliek hebben we een lekker terrasje gepakt en een ijsje gegeten. Vervolgens weer terug in de koele auto terug naar het hotel. Voor morgen ook alvast maar plannen gemaakt want het zwembad lokt wel maar niet voor de hele dag. Morgen gaan we naar een nationaal park. Ziet er mooi uit op Google maar dat gaan we morgen dan maar eens in het echt bekijken. Flinke flessen water mee en een chippie. Dan moeten we het toch gaan redden.

1. O(pa):
    6 augustus 2015
    Wat een heerlijk ding is een airco dan he, nog beter als een zwembad. Maar ja de hele dag in een auto is ook niks ;-))
  2. Debbie:
    6 augustus 2015
    ik had alleen dit duimpje willen plaatsen maar de reactie redactie vond dat dat niet telde. Dus bij deze: lk geniet van je verhalen! Fijne dagen nog!!