30 juli 2022 Edinburgh en naar Glasgow

31 juli 2022 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Het is een beetje bewolkt als ik wakker wordt. Om. 10 uur moet ik het gebouw verlaten en ik heb ook nog wel wat plannen voordat om 4 uur de bus gaat, dus vroeg uitgecheckt en op pad. Ik heb nog een paar geocache plekken te bezoeken, zoals de universiteit en een paar Harry Potter plekken. Een van de geocache adventure labs gaat over de Edinburgh seven. 7 vrouwen die als eerste vrouwen toestemming kregen om te gaan studeren aan de Universiteit en hoe daar op gereageerd werd. Uiteindelijk mochten ze niet afstuderen. Ik ben altijd geïntrigeerd door dit soort verhalen.

IMG_20220730_095212

Nadat ik dat gedaan heb stap ik bij het national museum of Scotland naar binnen. Gratis toegang en het is waanzinnig groot. Er is bijna geen onderwerp waar niet iets over te vinden is. Van alles over techniek, culturen, muziekinstrumenten, religie, zintuigen van dieren, mode, kunst, kwantumfysica, inrichting huis, vulcanen, stenen, fietsen, motoren, auto's, vliegtuigen, telefonie, computers, robots. Echt van alles. Het ene is wat interessanter dan het ander, maar ik ben echt flink tijd kwijt om alles te bekijken. Het is echt een superleuk en ook nog best interactief museum. The millennium clock die eens per uur speelt is echt een fantastisch mooi object. Zit zoveel op en in. Stukje gefilmd. Ik heb het ergens geupload, maar geen idee of dat te vinden is. Kon het iig niet in dit verhaal kwijt. Wel een foto.

IMG_20220730_120159

Eigenlijk had ik de Botanic Gardens nog op het programma staan, maar ben zo lang in het museum geweest dat dit  een haastklus gaat worden en daar heb ik geen zin in. In plaats daarvan ben ik naar greyfriars kirk en kirkyard gegaan. Even de kerk binnen geweest. Voornamelijk de glas en loodramen waren erg mooi. Verder niet echt heel bijzonder.

IMG_20220730_134831

IMG_20220730_135020

Maar zoals alle begraafplaatsen hier, zijn de bouwwerken weer groots. Bijna tegen de huizen aangebouwd.

IMG_20220730_135854

Vervolgens ergens even lekker gaan lunchen met een Schotse Joker IPA voordat ik naar het busstation ga om de bus naar Glasgow te nemen.

Ik kom naast een Canadees stel te zitten en hij ziet mij een IPA drinken. Vraagt hoe hij is en ik zeg lekker en dat ik hem al eerder gedronken heb. We raken aan de praat en ze vertellen me wat ze tot nu toe gedaan hebben en dat zij Glasgow erg leuk vonden. Dat stelt me weer een beetje gerust na alle minder enthousiaste verhalen.

Ik denk op tijd richting de bus te vertrekken, maar krijg uiteindelijk toch nog stress als ik natuurlijk weer eens compleet verkeerd loop. Uiteindelijk toch ruim op tijd bij het busstation. Nog even snel een sanitaire stop en hop de bus in.

Busreis was leuk en ging door het Schotse landschap wat voornamelijk erg groen is.

In Glasgow aangekomen ga ik gelijk door naar het Hotel. Door de busreis voel ik me nogal gaar en merk dat ik na paar dagen door Edinburgh scheuren best moe ben. Dus maar ff avondje relaxen. Ik krijg de keycard voor mijn kamer en een uitgebreide instructie van hoe ik er moet komen. Naar beneden en tegenover de keuken heb ik onthouden. Dus naar beneden en door wat gangetjes gegaan kom ik bij de keuken uit en daar tegenover is inderdaad een deur met het nummer van mijn kamer erop. Dus ik open de deur en waan mij in de gangkast van Harry Potter. Ik heb echt nog nooit zo'n klein hotelkamertje gezien. Formaat 3 bij 2,5. Staat een bed in van 1.40 breed. Nog een kast en soort van tafeltje bijgepropt en aan het eind een deur naar bijzonder efficiënt ingericht badkamertje. Het is maar goed dat ik zelf niet zo groot ben. Maar goed.... Laten we zeggen dat de prijs er ook naar was, hahaha. Nog even naar de buurtsuper voor wat te drinken. Geen koelkast dus in het koude water in de wasbak. En uiteindelijk in de relaxstand gegaan in mijn kast. Morgen ga ik nog wel zien wat ik ga doen.

1. Pa:
    31 juli 2022
    Leuk hoor Brunet je maakt zo wel wat mee, fijne dag verder wij gaan straks naar Leon. Doei !!!!
  2. Monique:
    31 juli 2022
    Hoop dat je kast wel een raam heeft?
    En met Google maps kun je ook via je oortjes de instructies voor rechts en links krijgen 😁 misschien een idee. Helpt mij iig enorm
    Ben benieuwd naar Glasgow. Lijkt me veel industrieel erfgoed
    Veel plezier daar
  3. Winnifred:
    31 juli 2022
    Heerlijk al die verhalen en mooie foto's. Geniet ervan.