28 juli 22 naar Edinburgh

28 juli 2022 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Met al die scary verhalen uit het nieuws bedacht maar lekker op tijd te vertrekken. Pa en ma brengen me naar Rotterdam en staan al ruim voor de afgesproken tijd op de stoep. Eerst toch nog maar ff een bakkie koffie voordat we gaan. 3 uur van tevoren op het vliegveld terwijl de incheckbalie pas 2 uur voor vertrek open gaan. Het is lekker weer. Er staat een koffietruck en tot mijn grote vreugde is er wat te geocachen op de luchthaven. Dus een leuk rondje gelopen. De brandweer, traumaheli, privé jets en inimini vliegtuigjes gezien. Compleet oninteressant natuurlijk, maar toch ff een leuk tijdverdrijf. Terug bij de vertrekhal was net de incheckbalie geopend. Wat een timing. Inchecken, boarden, alles gaat voorspoedig. Captain meldt enthousiast dat we op tijd gaan vertrekken.... Totdat hij een paar minuten later nog even enthousiast met een vleugje humor in zijn stem vertelt dat als we aan ons rechterkant kijken we de bagage nog kunnen zien staan en dat dit nog niet in het vliegtuig zit. Daar zit de bagage vanuit Barcelona namelijk nog gewoon in. Dus er moesten eerst wat logistieke acties worden uitgevoerd voordat we konden vertrekken. Ging gelukkig vrij snel. Mij kon het persoonlijk niet veel schelen welke bagage er mee ging, maar de mannen met enorme golftassen die ik voorbij heb zien komen, waarschijnlijk wel. Een half boek later zijn we in Edinburgh geland. De bus richting city centre genomen en gelukkig vallen de eerste regendruppels naar beneden. The experience zou toch niet compleet zijn zonder regen. Naast me zit een dame die uit Edinburgh komt, maar in Nederland woont. Gaat op vakantie 2 weken naar familie en ik krijg onderweg al een complete guided tour van alles waar we langs komen en waar ik vooral naartoe moet. She's really excited! Alles in het Engels en pas aan  het einde van de rit zegt ze.... O ja, ik spreek ook gewoon Nederlands 😂

In Edinburgh aangekomen stap ik uit de bus. Het regent en ik ben overwhelmed door alles wat voorbij komt en weet het ff niet meer. De eerste koffietent die ik tegenkom naar binnen gestapt. Koffie en een broodje gekocht en even gaan zitten. Even bekeken wat ik wil gaan doen en besluit als eerste richting Calton Hill te gaan. Het is inmiddels weer droog en ik ben weer bijgetrokken.

Vanaf Calton Hill heb je echt heel mooi uitzicht over de stad.

IMG_20220728_165409IMG_20220728_164252

Er staan ook een paar indrukwekkende monumenten en het is zeker de moeite van het bezoeken waard.

Het national monument :

IMG_20220728_165723

Nelson Monument:

IMG_20220728_171510

En een leuk vakantiehuisje:

IMG_20220728_171038

Vanuit Calton Hill richting Holyrood Palace gelopen. Dat was inmiddels al gesloten, maar ik had toch niet het plan om naar binnen te gaan, dus ff op de kiek gezet en weer door.

IMG_20220728_174255

Zo ben ik vanaf Holyrood Palace het eerste stuk van de Royal Mile af gaan lopen. Even een bezoekje gebracht aan Canongate kirkyard. Leuk kerkje met een begraafplaats waar nogal wat grootse maar ook vervallen oude zerken staan.

IMG_20220728_180015

IMG_20220728_180855

Waarvan sommige letterlijk van hun voetstuk gevallen zijn...

IMG_20220728_180724

Ik kwam ook nog een bijzonder leuk sieradenwinkeltje tegen met Keltische sieraden. Kon ik niet aan voorbij en heb een celtic knot met een labradoriet gekocht. Zag 'm en was verkocht.

IMG_20220728_213546

Inmiddels was het al aardig richting 8 uur aan het gaan en ben ik even langs een supermarkt gegaan waar ik wat te eten en drinken heb gekocht. Daarna door naar mijn studio bij het studenten campus. Prima kamer met keukentje en badkamer. Soepje opgewarmd en natuurlijk een origineel lokaal biertje erbij.

IMG_20220728_211837

Al met al een leuke dag geweest. Morgen staan iig de rest van de royal mile, Edinburgh Castle en Camera obscura op het programma. En verder zien we wel waar ik voorbij kom. Nu ga ik genieten van mijn Hollyrood pale ale. Prima te drinken. 😁

1. Pa:
    29 juli 2022
    Leuke eerste dag Brunet een goed begin is het halve werk veel plezier verder.
  2. Astrid Van leeuwen:
    29 juli 2022
    Een hele fijne tijd Brunet
    En wat schrijf je leuk!!! Kijk al uit naar je volgende verhaal :)
    Groetjes Astrid