Mikolajki en naar bialowieski 7-8 en 8-8 2016

9 augustus 2016 - Białowieża, Polen

Het bed was ietwat aan de plankerige kant zullen we maar zeggen, maar we hebben er toch goed op geslapen. Minder prettig was het gebrek aan een fatsoenlijk gordijn zodat de zon (op zich is dat wel weer fijn) rond een uur of half 6 vrolijk naar binnen kwam schijnen. Mylène had daar geen last van, maar ik word daar toch echt wakker van en slaap dan ook niet echt meer in.

Mikolajki is een stadje aan een meer en in de loop van de ochtend kreeg ik het idee dat het de Poolse Volendam was maar dan zonder paling en klederdracht. Wat een drukte. We zijn er doorheen gelopen, over een soort van boulevard langs het water gelopen en naast dat er heel veel eetttentjes en kraampjes met rotzooi zijn, niet echt kunnen ontdekken wat er nou zo bijzonder aan dit plaatsje is.

Omdat we de laatste dagen veel hebben gereisd en gezien besluiten we het vandaag maar een beetje relaxed te houden. Heerlijk op het pleintje voor het hotel in de zon met een boekje gezeten waar vanaf het middaguur live muziek was en als extra entertainment een mevrouw met een enorme hoed en dikke laag make-up die van hot naar her holde om het parkeergeld te innen. Automaten kennen ze hier niet. Toen we aankwamen was ze in het blauw, de volgende de dag in het roze en toen we weggingen in het rood. En in elke kleur die enorme hoed. We hebben ook nog een rondje pokemon gedaan en wat op terrasjes gezeten. Mylène voor het hotel nog naar de olympische spelen gekeken. Echt even een rustdag dus.

De volgende ochtend rond een uur of 10 vertrokken we richting bialowiezki. Dat ligt een paar km van de wit-Russische grens af. Hier ligt het laatste oerbos van Europa. Het is ongeveer 250 km rijden en we doen er zo'n 5 uur over. Geen snelweg die kant op te bekennen. Het is meer soort polderweg ernaartoe met heel veel dorpjes onderweg waar je natuurlijk niet doorheen mag scheuren, maar keurig met 50 of soms 40 km doorheen tuft. Ach je ziet wel een hoop. Voornamelijk veel bomen want het is hier zeker niet dichtbevolkt. Het is hier een beetje glooiend.

Het hotel in bialowiezki is iig wel een heel stuk beter dan het vorige. Ook met een balkon en omdat het lekker weer is schuiven we daar ook gelijk op. Mylène met de olympische spelen, ik met een boek. Na het eten ook nog even een duik genomen in het zwembad en daarna in het bubbelbad gezeten. Lekker hoor. Morgen het bos in.