Durham en Hadrian's Wall

2 augustus 2017 - Gretna, Verenigd Koninkrijk

Gisterenmiddag geheel volgens planning op tijd in de auto gestapt om richting Europoort te rijden waar de nachtboot naar Hull op ons wacht. Tenminste als we op tijd ingecheckt en aan boord zijn. Anders wacht hij niet, heb ik begrepen.
Alles ging heel smoothly. Op tijd aangekomen, gelijk aan boord, door naar hut. Echt... het kan. Het was nog heerlijk weer, dus we hebben boven op het zonnedek gezeten met een heerlijk biertje. Rond half 8 het buffet geplunderd en daarna terug naar het zonnedek, waar de zon inmiddels onder aan het gaan was en er geweldige mooie luchten te zien waren. Toen de zon eenmaal onder was, stortte ik redelijk in en zijn we naar de hut gegaan, waar ik op bed ben gevallen en daarna niet echt veel bewogen meer heb. Ik heb prima geslapen. Mylène niet. Dromen van zinkende boten zorgt niet echt voor een goede nachtrust. Vanmorgen erg vroeg wakker. Ik omdat ik het warm had, Mylène omdat de boot inmiddels voor de 3e keer gezonken was. Gedoucht, aangekleed, bij de Starbucks koffie met croissants gehaald en om half 8 mochten we van de boot af. Even in de rij gestaan voor paspoort controle. Wie we waren, wat we gingen doen en voor hoe lang. Maar we mochten uiteindelijk door. Ruim 200 km richting Durham. Voor het eerst links rijden, maar dat viel op zich niet eens tegen. Bij de afslag Durham ging het helaas mis. Mylène zegt, hier moeten we van de rotonde af, dus ik sla rechts af (want dat is afslaan volgens mijn geautomatiseerde hersenen) maar dat moest dus linksaf zijn volgens het volledig logische Engelse verkeerssysteem. Dus voordat ik het wist, reden we gewoon weer op de snelweg..... volgende afslag er af en weer terug. Nieuwe poging. Met een extra rondje rotonde, is het uiteindelijk gelukt om in Durham te komen. De eerste de beste parkeergarage ingereden en het stadje in gegaan. Is echt een heel leuk oud universiteit stadje. Leuke winkelstraatjes met daarin een Waterstones, dus daar zijn we even zoet geweest. Mylène een kwijlspoor achterlatend bij alle boeken en leuke notebooks. Maar niks gekocht, want pfff wat een prijzen. We hebben ook de grote kathedraal bezocht, die we niet echt bijzonder vonden en het kasteel, wat wel leuk was en waar nu studenten wonen. Daarna terug naar de parkeergarage waar we op alle verdiepingen hebben geprobeerd te betalen, maar geen automaat vrat de papieren ponden. Met pin kon niet en muntgeld had ik niet. Dus uiteindelijk maar op een knop gedrukt. Konden we naar de parking office om te betalen. Dus na kwartiertje trapjoggen (want alle liften waren ook kapot) konden we eindelijk weg. Richting een Romeins fort langs Hadrian's wall. Maar mijn navigatie had geen idee, dus ouderwets de wegenkaart er bij gepakt en Mylène heeft ons bijna foutloos er naartoe gekregen. Je rijdt een heel stuk langs de muur en uiteindelijk kwamen we het fort tegen. Zijn we gestopt en gaan kijken. Helaas was het behoorlijk fris geworden en ook gaan regenen toen we aan de wandeling naar het fort begonnen. Bleek een "steep Roman road to hell" te zijn, dus toen we éénmaal boven waren, had ik een past minuten nodig om "the lovely country view" te bewonderen. Het fort was een ruïne langs Hadrian's wall en was vanwege het historische idee erg leuk om te zien. Gelukkig werd het weer droog toen we er waren. Dus hebben we rustig en droog even rondgewandeld en alles bekeken. De terugweg voelde hemels in vergelijking met de heenweg. Vanuit het fort was het nog een kleine 60 km naar Gretna Green. Net in Schotland. Truus wist nog net waar het plaatsje ligt, maar dat er meer dan 2 straten zijn, dat wist ze niet. De waar ons hotel aan ligt, is helaas niet één van de twee. Dus eerst maar naar Gretna Green gereden en daarna met maps op de telefoon het hotel opgezocht. Uiteindelijk waren we om 6 uur in het hotel en hebben we onze spullen in de kamer gedropt en zijn we gaan eten. Morgen weer vroeg op voor de boot naar Noord Ierland. Dus wordt vanavond niet heel erg laat. Nog even relaxen met een boekje..... en dan.....zzzzzz.