Gdansk 2e dag

5 augustus 2016 - Gdansk, Polen

Helaas vandaag een wat minder mooie dag. Qua weer dan. Bewolkt en er komt af en toe wat water naar beneden. Maar toch gaan we op pad. Als eerste wil Mylène graag naar het archeologisch museum. Als eerste werden we de toren opgestuurd. Weer zo'n workout voor een mooi uitzicht. Maar bij veel wolken toch minder leuk. Daarna kwam er als eerst een hele hal over Sudan en heb ik het idee dat het meeste een beetje zelf in elkaar gekleid is om een impressie te geven. Daarna veel botten met allerlei misvormingen en natuurlijk de gebruikelijke gebroken potten en scherven. Het viel dus een beetje tegen. Daarna koffie op terras wat al snel koffie in het café werd aangezien het ging regenen.

Vervolgens zijn we een ander deel van de stad doorgelopen wat we nog niet gedaan hadden. Veel mooie en bijzondere gebouwen. Gdansk is echt een stad die ik iedereen kan aanraden. Heel veel te zien en een prettige sfeer. Naast een kerk zat een kerkklokkenmuseum. Zijn we in gegaan. Eerst zo'n klein wenteltrapje op om vervolgens bij grotere ruimte te komen met een kassa en allerlei klokmechanisme en verschillende soorten klokken. Leuk om te zien. Ze hadden apart sfeertje gecreëerd door alles in donker met spots tentoon te stellen. Daarna nog meer trappen op naar boven. Kwamen we bij het carillon van de toren terecht waar alle bellen hangen. Van hele grote tot kleinere. Ook het orgel (of hoe je dat ook moet noemen) waarmee je de klokken bediend stond daar. Vervolgens nog meer trappen omhoog en ja hoor. Weer dat mooie uitzicht over de stad. Kan geen trap meer zien.

Nog maar weer eens een terrasje maar nu een die overdekt is. Het ziet er namelijk erg dreigend grijs uit en idd als we lekker aan ons drankje zitten komt er het eea naar beneden. Maar wij zitten mooi droog en kijken ons Poolse groene boekje nog eens door. Blijkt er ook nog een archeologisch centrum te zijn. Vooruit daar ook nog naartoe. Was op zich wel interessant maar ook niet helemaal wat we gehoopt hadden, alhoewel alle reconstructie van mensen op basis van gevonden botten wel interessant was. Inmiddels waren we het wandelen wel een beetje zaten zijn we richting hotel gegaan voor een boekstop. Tegen etenstijd op pad om ergens op een terrasje een pizza te eten en daarna begon het helaas echt stevig te regenen. We hadden nog een avondrondje in gedachte, maar zijn uiteindelijk met een boek blijven hangen. Morgen de stad uit en richting natuur. Zal een omschakeling worden. Maar ben benieuwd.

1. Corry:
    6 augustus 2016
    leuk hoor al die verhalen en foto's heb gisteren nog gedacht als je toch met tasjes en marktjes in de weer bent een nieuw tasje zou niet gek zijn mijn nieuwe heeft het weer begeven hahaha! verheug me op het volgende verslag.