Gdansk 1e dag

4 augustus 2016 - Gdansk, Polen

Zoals gezegd Gdansk is een gezellige stad. We hebben vanochtend heerlijk rustig aan gedaan met opstaan en ontbijten en zijn vervolgens op pad gegaan. Om de hoek van het hotel staat het historisch museum met een grote klokkentoren. Carillon klinkt overigens zelfde als die in Voorschoten. Lekker vertrouwd...

We zijn het museum in en de toren op geweest. Leuk en interessant. 90% van Gdansk is verwoest in de 2e wereldoorlog maar ze hebben het helemaal weer in oude stijl opgebouwd. Je kunt in de architectuur de Hollandse invloed erg goed zien. Voornamelijk in de vormen van de huizen. In het museum zijn een paar prachtige openhaarden te zien. Het uitzicht bovenop de toren is gewoon leuk. Moest natuurlijk wel eerst een paar minuten aan 't zuurstof voordat ik ervan kon genieten want die ontelbare trappen waren nogal een workout. Je moet er wat voor over hebben. En het uitzicht was mooi.

Tijdens de klim naar boven kwam ik erachter dat mijn tas nogal aan het stukgaan was. Een van de hengsels hing letterlijk nog aan een draadje. Zal wel weer ergens onhandig achter zijn blijven hangen, maar eerlijk gezegd kan ik me er niks van herinneren. Maar het is wat het is en dus moest er een nieuwe tas komen. Gelukkig staat die enorme markt in de stad van gisteren er vandaag ook, dus we zijn heerlijk langs alle kraampjes met verrassend veel huisvlijt gaan lopen. Er waren veel tassen, maar ik ben wel een muts qua tassen. Dus te truttig, te klein, te groot, geen indeling, geen goede sluiting, niet praktisch, lelijk, heel lelijk, enorm lelijk enz. Uiteindelijk toch een tas naar mijn zin gevonden nadat Mylène al bijna de wanhoop nabij was en mijn vraag: hoe vindt je deze?, niet meer kon horen. Ze heeft revanche genomen want er waren kraampjes met horloges aan een hanger en daar was ze helemaal weg van. Maar twijfelen, nog eens twijfelen, hoe vindt jij deze, wat vindt je van die. Doorgelopen, teruggegaan en uiteindelijk ook gekocht.
Dus nu allebei weer blij.

Inmiddels hadden we al wel uren op die marktjes doorgebracht en zijn we lekker op een terrasje gaan zitten voor een hapje en drankje. Niet zoveel puf meer om nog meer te gaan bekijken. Wel nog even wat gehaald om de blauwe minibar aan te vullen. Daarna wat gelezen en begin van de avond met spel kaarten op een terras gaan zitten voor koffie en een spelletje pesten. Morgen gaan we verder Gdansk onderzoeken, maar voor nu even lekker ontspannen met een boek.