Nationaal park plitvice

2 augustus 2015

Vanochtend na het ontbijt hebben we ons zwaar bevochten parkeerplaats verlaten om naar het nationaal park plitvice te gaan. Is ongeveer 135 km hier vandaan maar toch nog goed 2 uur rijden. Als je eenmaal 20 km uit betonbadplaats bent blijkt Kroatië toch wel een heel mooi en wijds land te zijn. De tocht naar het park toe was dan ook erg mooi.

Het natuurpark Plitvice blijkt om de Unesco werelderfgoedlijst te staan dus half Europa heeft vandaag besloten de watervallen te bezoeken. We zijn duidelijk niet de enige en ook hier is het vinden van een parkeerplek een zeer moeizame klus. Uiteindelijk een plekje gevonden. Volgens Mylène half in een afgrond maar volgens mij valt dat wel mee. We hellen wat achterover maar met handrem er op volgens mij een prima plekje. Meer zorgen maak ik me over hoe ik hem überhaupt weer terug moet vinden want het is hier een wirwar van half geasfalteerde weggetjes door het bos. Dus goed opgelet hoe we zijn gelopen. Bij de ticketverkoop aangekomen hebben we eerst even fijn geplast op zo'n fantastisch sta plee gat of hoe je zo'n ding dan ook moet noemen en daarna terug naar de auto want ik had mijn telefoon laten liggen. We vonden hem zo maar in 1x terug. Dat is mooi. Vervolgens een hapje gegeten en tickets gekocht en op pad gegaan. Je kon verschillende routes lopen maar omdat we al vrij laat waren hebben we 1 van de kortere gekozen. Had het liefst die van 9 km gedaan maar die duurde 6 uur en dat redde we niet qua tijd. Dus 1 van 5 km genomen. Eerst stuk met boot over een meer en daarna een heel stuk wandelen langs meren en watervallen. Was erg mooie wandeling en het water is zo blauw. Laatste stuk terug met het treintje en toen was het al over zessen. In de auto weer terug naar Hotel het Krot zoals Mylène het noemt. Onderweg een paar reuze slakken van auto's tegen gekomen met als klap op de vuurpijl een vrachtwagen achter ons die zo geagiteerd was vanwege het langzame rijden dat hij de hele boel bij elkaar getoeterd heeft en de hele rij wel vooruit wilde duwen. We hebben er enorm om moeten lachen. Het was zo zinloos wat hij deed en we konden er met zijn allen niet langs omdat het één grote kronkelweg was waar je niet ik kon halen. In Selce aangekomen hebben we ergens bij een ander hotel onze auto tegen betaling gezet want het was weer overal overvol. Onze spullen afgegooid in het hotel en vervolgens door naar een restaurant waar we lekker hebben gegeten. Morgen mogen we gelukkig weer verder naar de volgende plek. Hopelijk iets beter van Hotel het Krot.

1. O(pa):
    6 augustus 2015
    Nou ja was het toch nog de moeite waard en het krot moest je dan maar voor lief nemen.