Lipizaner paarden en Selce

1 augustus 2015 - Selce, Kroatië

Gisteren was de laatste dag in Slovenië. Na het ontbijt hebben we de spullen gepakt Ven zijn vertrokken. In Slovenië tegen Kroatië aan is een hele grote fokkerij van lipizaner paarden. Daar wilde Mylène erg graag naar toe dus op onze reis naar de nieuwe bestemming hebben we daar een tussenstop gemaakt.

Eerst een rondleiding over de farm die echt heel groot is en waar ook nog van alles omheen is qua hotel, casino en trouwlocatie. Ruim 300 paarden lopen er rond en de selectie is erg streng. Met alleen de beste gaan ze verder. Na de rondleiding het museum door en daarna was er nog een show waarin ze lieten zien wat ze de paarden in de dressuur allemaal leren. Was erg mooi en soms zelfs spectaculair om te zien.

Na ons bezoekje baan Lipice zijn we doorgereden naar ons nieuwe hotel. We moesten natuurlijk de Sloveense Kroatische grens over en daar werden gewoon zoals vanouds de paspoorten gecontroleerd. Uiteindelijk waren we rond half 7 in Selce. Een bijzonder drukke en overvolle badplaats waar het krioelde van de mensen in badkleding en er in de verste wijde omtrek amper een parkeerplaats te vinden is. Uiteindelijk voor het hotel neergezet op een plek waar je niet mocht parkeren naar meerdere auto's stonden. Maar binnen in het hotel en de receptioniste die overigens zee vriendelijk was gaf idd aan dat parkeren beetje lastig was, maar..... Ze had goed nieuws. We kregen een Kamer met seaview terwijl we voor hillview geboekt waren. En ik moest maar snel mijn auto weghalen want anders kreeg ik een ticket.

Wij weer ingestapt en na 5 rondjes door het dorp de overvolle parkeerplaats van het hotel opgereden. Daar Mylène en de tassen uitgeladen om vervolgens te kijken of er nog ergens op een betaald parkeerterrein plaats zou zijn. Op dat moment kwam de übervriendelijke receptioniste met de solution en dirigeerde naar een parkeerplek op het hotelterrein waar je eigenlijk niet mag staan. Maar ze wist mijn kamernummer en als ik ook even mijn telefoonnummer achterliet dan moest dat wel kunnen. Dat was fijn.

Ondertussen waren we wel heftig teleurgesteld over de plek waar we terecht waren gekomen. Dit was overduidelijk niet een plek waar wij ons gaan amuseren en waar iets te zien of te doen is. Behalve strand op beton en hordes met mensen in badkleding waarvan je je afvraagt of het toch niet verstandiger was om een shirtje aan te doen. Ongeacht of het de mannelijke, vrouwelijke of de iets daar tussenin versie van de mens was. Verder rijen met restaurants met junkfood met daartussen de gezellige souvenirwinkels.

Wij willen mooie natuur en leuke wandelpaden. Hier is niets van dat alles. Uiteindelijk hebben we vandaag maar even rustdag ingelast en hebben wat over de boulevard gelopen, een ijsje gegeten. Broodje bij de bakkerij en wat te drinken gehaald en ergens in de schaduw op een bankje gegeten, gedronken en gelezen. Heel veel gelezen en uiteindelijk ook bekeken of we morgen ergens naar toe kunnen waar het ons meer zal bevallen. Op anderhalf uur rijden hier vandaan schijnt een mooi nationaal park te zijn met prachtige watervallen. Daar gaan we morgen met gevaar voor het niet meer vinden van een parkeerplaats als we terugkomen mooi naartoe. Ga niet nog een dag naar een betonnen strand staren. En gelukkig mogen we hier overmorgen al weer weg.

1. O(pa):
    6 augustus 2015
    Een tegenvaller hoort er ook tussen en jammer dat je je schepje en emmertje niet kon gebruiken op het beton.