2e dag krakau en auschwitz

15 augustus 2016 - Krakau, Polen

Vandaag weer erg vroeg op voor een bezoek aan Auschwitz. We hebben dezelfde gids als gisteren, en aangezien die man op een hele pakkende manier kan vertellen, vind ik dat wel fijn. In de bus op de heenweg krijgen we een film te zien die gemaakt is door een Russische filmer die erbij was toen Auschwitz bevrijd werd. Hoe het eruit zag en ook hoe groot het was. En natuurlijk over de situatie die ze aantroffen.

Aangekomen gaan we eerst naar Auschwitz I waar ook het hoofdkwartier van de SS zat. Hier ga je door de poort met de opschrijft: arbeit macht frei en zie je de barakken waarvan een gedeelte ingericht is als museum. Het is indrukwekkend om een halve kamer vol haar te zien en rijen met foto's aan de wand van mannen, vrouwen en kinderen met naam, geboortedatum, datum van aankomst en datum van sterven. De meeste binnen een maand na aankomst van uitputting en ondervoeding. Het is moeilijk te bevatten dat mensen hier zijn binnen gekomen en gereduceerd zijn tot niets. De verhalen van alle sadistische gruwelijkheden die hier plaatsvonden zijn misselijkmakend en gaan mijn bevattingsvermogen iig voorbij.
Toen ik door de gaskamer en crematorium liep en me bedacht wat er daar gebeurd was kon ik alleen maar stil zijn.

Na Auschwitz I gingen we naar Auschwitz-birkenau waar het echte grote vernietigingskamp is. De poort waardoor de trein naar binnen komt. Het perron waar mensen van hun bezittingen en van hun familie gescheiden worden. De plek waarop bepaald werd of je gelijk de dood ingejaagd werd, of dat je je dood mocht werken en verhongeren. Het is een bizarre plek. Het is bizar groot. Het voelt bizar aan omdat je voelt hoeveel en vreselijk leed mensen is aangedaan. Ik zou heel veel kunnen vertellen over wat ons ook allemaal verteld is. Maar het is een plek die je zelf moet zien en ervaren. Zoals de gids zei: this place is a disgrace for humanity. En dat is het. En uiteindelijk werd ik geraakt door een klein bosje bloemen dat door iemand was neergelegd op een slaapetage in een barak.

Teruggekomen zijn we eerst even naar de kamer gegaan om even bij te komen. Daarna richting het grote plein waar we een hapje gegeten hebben en daarna naar het museum van de middeleeuwse markt zijn gegaan. Deze opgravingen liggen onder het huidige plein en zijn in 2005-2010 allemaal blootgelegd en daar is een museum van gemaakt. Was wel leuk om te zien.

Op het plein zelf waren allemaal festiviteiten, muziek en en kraampjes. Erg gezellig. Daar hebben we dan ook nog even lekker rondgelopen voordat we uiteindelijk weer terug naar het hotel zijn gegaan. We vinden het jammer weer uit Krakau weg te gaan. Is een hele leuke stad.