Torun en de reis naar Gdansk

4 augustus 2016 - Gdansk, Polen

In de ochtend op tijd opgestaan want we willen graag een wandeling door Torun doen en daarna richting Gdansk.

We hebben een mooi groen boekje over Polen gekregen en daar staat een stadswandeling in die ons langs alle bezienswaardigheden leidt. Dus nadat we de auto hebben ingeladen en zijn uitgecheckt gaan we op pad. Het is geen grote maar wel echt een oud stadje. Beroemd om ook een scheve toren en het feit dat het de geboorteplaats van copernicus is. Als je niet weet wie dat is.... geeft niks.... ik heb me dat ook even moeten laten influisteren door mijn dochter. Copernicus was wiskundige en astronoom en heeft bewezen dat de zon niet om de aarde draait, maar andersom. Volgens de overleveringen is het zo dat de toren scheef staat als straf voor deze ketterij. Ik weet ook niet helemaal hoe ik dat moet plaatsen, maar eerlijk gezegd denk ik dat wat andere mensen niet helemaal goed hebben gerekend. Alhoewel zijn theorieën ook wel het heliocentrisme genoemd worden. Daar zit het woord hel al in en hoeft dus alleen nog maar verdoemenis bij.

Het geboortehuis van copernicus is tegenwoordig ingericht als museum en daar zijn we even naar binnen gegaan om te kijken. Leuk en best interessant. Hij was overigens naast astronoom en wiskundige, ook econoom, arts, deed iets met rechten en was polyglot waardoor hij ook veel vertalingen deed. Slim en druk baasje dus.

We zijn ook nog even bij een kathedraal naar binnen geweest en hebben de ruïne van een oude Duitse burcht bezocht. Al met al een paar leuke uurtjes doorgebracht in Torun.

Rond half twee zijn we in de auto gestapt richting Gdansk. Was maar 170 km en ook nog voornamelijk snelweg dus we hadden goede hoop op een vroege aankomst. Helaas hadden we niet echt rekening gehouden met een ingewikkeld stratenplan, een hotel midden in het centrum, een centrum vol met markt en afgesloten straten, een navigatietruus die je de hele tijd ergens naartoe wil sturen waar je niet in mag. Kortom het werd ineens een uitdaging. Mylène riep nog: bel het hotel, maar eigenwijs als ik was, moest daar toch zeker zelf ook wel naartoe kunnen komen. Uiteindelijk op 500 meter van het hotel een parkeerplaats gevonden. Hutkoffer en minibar uitgeladen en hotsenknotsend over de kinderkopjes naar het hotel gelopen. Eerst nog verkeerd want ik had de begin- en de eindbestemming per ongeluk omgedraaid. Daarna mocht ik absoluut geen regie meer hebben over welke kaart dan ook en waren we na 6 minuutjes bij het hotel. Daar bleek een parkeerplaats voor ons gereserveerd te zijn en tekende de mevrouw achter de balie uit op een kaartje hoe we moesten rijden. Na de hutkoffer en minibar in de kamer te hebben gedropt zijn we teruggelopen naar de auto en reed ik met mijn nieuwe navigatiemylene in 1 keer naar het hotel. Dus.... ik ga nu even door het stof.... je had gelijk Mylène. Ik had gewoon even moeten bellen en niet zo eigenwijs moeten zijn.

We zitten met het hotel echt midden in de stad en het is een leuke gezellige en gemoedelijke stad. Wel veel toeristen en toegerust op toerisme. Maar gewoon echt een leuke stad. We blijven hier 3 nachtjes dus we hebben rustig de tijd voor deze stad. Nu eerst maar weer even bijkomen. Lekker gegeten op een terrasje. Morgen zien we wel weer verder.

1. Eduard:
    4 augustus 2016
    Leuk verhaal. Nog meer woorden met hel zijn:
    Held
    Helpen
    Helm
    Helen
    Helicopter

Ik weet er niet meer, helaas :-)

Veel plezier nog.