Grenå

6 mei 2016 - Ebeltoft, Denemarken

De zon staat al vroeg stralend aan de hemel op deze woensdag. Ik word voor de zoveelste dag wakker als stoffel de schildpad met een gebroken schild. Bedden liggen lekker zacht, maar schijnbaar is dat toch niet zo goed voor mijn rug. Want ik kom als een bejaarde mijn bed uit en moet echt even op gang komen. Het ochtendritueel met douchen, boodschappen doen voor lekker vers brood en daarna ontbijten afgewerkt en dan lekker de zon in met boek en koffie. De supermarkt bestond 150 jaar en dus hebben we er dit keer ook gebak bij.
Vandaag hebben we een uitje naar Grenå gepland. Zo'n beetje de meest "grote" stad in de buurt. Half uurtje rijden. De dames (behalve Mylène)willen moederdagcadeau's scoren. Mylène wil graag een ijsje eten. Deens ijs is namelijk lekker. Jasper ziet de hele reis überhaupt niet zitten en blijft lekker doorvegeteren met boek en telefoon.
In de middag wordt het plan ook uitgevoerd en in Grenå aangekomen blijkt het centrum toch iets kleiner dan verwacht. Wel een lief stadje, maar 5 korte winkelstraatjes rond de kerk en dat was het wel. Maar er was een winkel waar een leuk cadeau gescoord kon worden en er was een ijswinkel, dus missie geslaagd. Ijsje met 2 bolletjes bleek echt enorm te zijn. Met moeite opgekregen en sommige zelfs niet helemaal. Vanavond maar ietsjes later eten. Pfffff. Daarna weer huiswaarts. Inmiddels beginnen de preken betreffende de loshangende nummerplaat toe te nemen. Op de heenweg was een garage gespot waar ik op de terugweg toch echt even langs moet. Dus bij de eerste de beste garage die ik tegenkom gestopt en wimperwapperend naar binnen gelopen om mijn nummerplaat weer vastgezet te krijgen. De meneer van de garage moest daar erg om grijnzen maar heeft de boel wel binnen 5 minuutjes voor me opgelost en nog als service van de zaak ook. Mijn dank is groot en de reis naar huis wordt vervolgd. Terug in de zon en in de relaxstand. Maar Mylène had inmiddels het idee opgevat dat paardrijden hier wel heel leuk moet zijn en met een beetje Google raadplegen bleek er op 3 km afstand een soort van manege met ijslandse paarden te zijn waar je ook buitenritten kunt maken. In de auto gestapt en naartoe gereden om te kijken en een afspraak te maken. De dames willen namelijk alledrie graag. Jasper was minder enthousiast. Alhoewel hij natuurlijk geweldig goed kan paardrijden(?) wil hij toch liever nog wat langer leven. Op de plek aangekomen veel paarden maar weinig mensen te zien. Na kloppen op deuren en ramen lopen we het terrein maar verder op. Omringt door veel zenuwachtig gegiechel want dit mag vast niet. Dan komen we een dame tegen. Geen probleem om te rijden. Geen probleem dat er een ruiter bij zit die nog nooit gereden heeft en zo wordt er een afspraak gemaakt voor morgenmiddag. De dames hebben er overduidelijk veel zin in. Alles weer geregeld voor vandaag en ik kan de zon weer in met mijn boekje. Dit keer met een glas Rosé. Lekker hoor.