Potsdam 1-8-2016

2 augustus 2016 - Potsdam, Duitsland

We hebben even getwijfeld over wat we vandaag zouden gaan doen. Berlijn is vlakbij en een stad waar we beide wel graag naartoe willen, maar in potsdam is ook een hoop te zien en aan 1 dag Berlijn heb je ook niet genoeg, dus besloten om apart een keer een paar dagen naar Berlijn te gaan en nu gewoon de tram te nemen naar Potsdam. Richting park sanssoucis waar allemaal mooie paleizen en bijgebouwen staan. Voornamelijk neergeplant door Frederik de Grote. Niet dat hij zelf aan de klus is gegaan, maar hij heeft het wel geïnitieerd. Het is maandag en maandag is de enige dag dat Paleis sans souci niet bezocht kan worden. Je kunt wel de buitenkant bewonderen met de terrassen vol planten waarvan ik het vermoeden uitspreek dat het om een wietplantage gaat. Maar ik ben geen botanicus dus het zou ook best een ander plantje kunnen zijn. Maar wij hadden wel beeld bij het idee .

Gelukkig stond er in het park ook nog een ander, zelfs veel groter paleis. Das neues paleis. Ze waren aan het renoveren, maar het was ook open voor publiek. Kaartjes met audiotour gekocht en naar binnen. Kwam al binnen 2 minuten iemand met een batch en een mooi uniform op me afgestapt die me van de marmeren vloer aftrok en aangaf dat ik netjes op het tapijt moest blijven lopen. Sorry!

Het was een bijzonder mooi paleis, rijk aan historie. Het was jammer dat de Russen het grootste deel aan meubilair en schilderijen hebben meegenomen in 1945, maar ja, zo gaat dat. De grotto hal vond ik verreweg het meest spectaculair. Marmeren vloer en de muren helemaal versierd met schelpen fossielen en gesteente op een manier dat er je er zeedieren in zag. Echt heel mooi en kunstig. Was ik van onder de indruk. En natuurlijk de grote marmeren hal. Ook heel indrukwekkend.

Na nog wat door het park te hebben gewandeld en de andere mooie gebouwen te hebben bekeken zijn we richting het centrum gelopen om eerst wat te lunchen en daarna die hollandische viertel te bekijken en wat door de winkelstraatjes te lopen. Ben mijn haarborstel vergeten, dus na het douchen moet ik nu de föhn erop zetten om er niet te warrig uit te blijven zien. Dus een borstel aanschaffen zou handig zijn. Die hollandische viertel steekt inderdaad vreemd Hollands af in een verder echt Duitse stad. Grappig om te zien. Van die Hollandse geveltjes in baksteen.

Het winkelen waren we snel zat. Mylène nog wel een Duits boek gekocht maar eigenlijk waren we het lopen inmiddels erg zat. Omdat het nog net te vroeg was voor een schnitzel zijn we voor een uurtje even teruggegaan naar het hotel waar we heerlijk op bed een uurtje hebben liggen lezen. Daarna weer terug voor de schnitzel. We hadden al een tentje gespot waar ze die serveerde met bier, dus dat was helemaal oké. Daarna weer terug met de tram naar het hotel. Tram net weg dus 20 min wachttijd. Om die te doden maar ons pokemon spel opgestart. Potsdam staat vol met pokestops dus die 20 minuten waren zo om. Het spel aangehouden in de tram. Dat was echt pokeballs scoren. In no time langs tientallen pokestops. De voorraden zijn weer helemaal aangevuld

Morgen gaan we naar Torun in Polen. Maar eerst gaan we nog even langs paleis sans souci. Want we willen het toch ook nog graag van binnen zien.