Watervallen en spa

4 augustus 2014 - Rincon De La Vieja, Costa Rica

Vanochtend om 8 uur vertrokken uit het hotel. We moeten een uurtje rijden naar de plek waar we een drie uur durende wandeling gaan maken langs 3 watervallen en eindigen in een spa met warmwaterbaden.

Het is een behoorlijke hotsenknotsenweg. Niet of amper verhard en we worden lekker door elkaar gehusseld. Onderweg komen we langs een boer die rietsuiker aan het maken is van suikerriet. Onze gids stapt uit om te vragen of we even mogen kijken. dat mogen we. 2 stieren lopen aan een tredmolen die de rietsuikerpers laat werken. Iemand stopt stengels rietsuiker in de pers en het sap van het riet komt uit een tuutje waar een emmer onder staat. deze emmer wordt geleegd in een grote stenen bak waar een vuurtje onder gestookt wordt.Daarmee dikken ze het sap in. Daarna wordt het in houten vormen gegoten en laat men het af koelen zodat je blokken suiker krijgt. Deze blokken verkopen ze voor een dollar per stuk.

Daarna hotsenknotsen we weer verder tot we op de plek van bestemming zijn aangekomen. Stoer als we zijn hebben we voor de langste wandeling gekozen omdat je dan langs een waterval komt waar je in kunt zwemmen. We gaan dapper op weg en ondanks dat het pas rond 10 uur is, staat de zon al goed te branden. Het eerste stuk was onbeschut naar boven lopen bij een temperatuurtje waarbij je normaal gesproken denkt, hmmm niet teveel inspannen, dan komt het wel goed. Na 3 kwartier was het toppunt van afzien dan ook wel bereikt. Met een handdoekje op mijn hoofd tegen de zon liep ik hijgend en puffend naar boven. Toen kwamen we in het bos waar we gelijk kapucijn aapjes zagen boven ons hoofd. Iederen was dankbaar even stil oh en ah te kunnen roepen. De rest van de tocht ging wel bergje op en af, maar omdat het beschut was, was het wel afzien, maar nog wel te doen.

Uiteindelijk was het een mooie wandeling met als hoogtepunt de 2e waterval waar je vanaf kon glijden. Alle kinderen uitzinnig ervan af. Was lekker verkoelend ook. Van de volwassenen was ik van ons groepje uiteindelijk de enige die er ook vanaf is gegaan. De doodsangst en kou is op de foto van mijn gezicht te lezen, maar het was wel een hele leuke ervaring. Voor Mylène wat minder, want door de kracht van het water wordt je als je van de waterval afkomt even naar beneden geduwd. Daarna kom je boven en is er een sterke stroom. Nu kon je er verder niet vanaf vallen, maar de paniek sloeg wel toe. Slok water naar binnen en de controle kwijt. Dat ging heel even mis. Maar de dappere dame is daarna gewoon nog een keer van de waterval af gegaan. Ik moest wel eerst zodat ik haar beneden kon opvangen, maar ze deed het wel en alhoewel de paniek niet helemaal weg was ging het helemaal goed. Ik vind het echt lef hebben.Top!!

Bij de waterval even omgekleed in droge kleren en daarna nog een uurtje lopen naar het spa. In de Spa aangekomen eerst een heerlijke lunch gehad en daarna de warmwaterbaden in, lekker met vulkaanmodder gesmeerd voor een zacht huidje en een heerlijke massage gehad. Was ik wel even aan toen. Rond half 5 gingen we weer met een kar achter een grote tractor naar beneden en zijn we in bus gestapt bom weer hotsenknotsend terug te rijden naar het Hotel. Iedereen behoorlijk gesloopt, maar het was een hele leuke dag.

En weet je wat?....Ook deze dag hebben we weer overleefd. Het was afzien, maar we hebben het gered.

1. Debbie:
    5 augustus 2014
    Hallo Brunet, wat leuk om je verhalen te lezen en al je foto's te bekijken. Kom net terug van een weekje kamperen in Nederland, da's andere koek.. Ik vind jullie wel heel stoer. Groeten aan Mylene en nog veel plezier verder